RELACJA Z WYSTAWY KAROLA DRZEWIECKIEGO ,,W BIEGU”
20 maj ’19
16 maja 2019 roku w warszawskiej Galerii Kuratorium odbył się wernisaż indywidualnej wystawy Karola Drzewieckiego zatytułowanej „W biegu”.
Podczas uroczystego otwarcia można było zobaczyć cykl obrazów wykonanych techniką akrylową. ,,Jeźdźcy” to zbiór prac realizowanych nieustannie od 2011 roku. Część z nich znajduje się już w prywatnych kolekcjach. Wizerunki koni oraz jeźdźcy cieszą się zainteresowaniem kolekcjonerów od lat, i z tego też względu artysta zdecydował się na pokazanie niemal całego zbioru obrazów w galeryjnej przestrzeni Kuratorium. Wystawę będzie można oglądać do 30. maja.
MALARSTWO POTRZEBNE OD ZAWSZE
25 luty ’19
Malarstwo abstrakcyjne przechodzi we współczesnej sztuce swoisty renesans. Wielu młodych twórców coraz częściej sięga po tę formę artystycznego wyrazu. Wychodząc z założenia, że malarstwo abstrakcyjne to jedna z bardziej wrażeniowych dziedzin sztuki, można przypisać jej wartość uniwersalną. Czasem minimalistyczna, a czasem ekspresyjna twórczość nieprzedstawiająca, odchodzi od wizerunków rzeczywistych przedmiotów czy osób. Wszystkie formy na obrazach abstrakcjonistów są wymyślone przez artystę i mają jedynie przypominać otaczający nas świat.
SKUTECZNOŚĆ WIZUALNEGO PRZEKAZU
22 luty ’19
Skuteczność sztuki była dotychczas utożsamiana z działaniami społecznie zaangażowanymi lub też, a może przede wszystkim polityką nie tylko kraju ale i konkretnych instytucji. Szeroko omawiana swego czasu publikacja Łódzkiego Centrum Sztuki zatytułowana ,,Skuteczność sztuki” nadała temu haśle specyficzny charakter bazujący na określonych nazwiskach i działaniach artystycznych.
„Z MOJĄ FASCYNACJĄ JEŹDZIECTWEM ZACZYNAM WYBIEGAĆ POZA SFERĘ MALARSKĄ”- WYWIAD Z KAROLEM DRZEWIECKIM
4 lipiec ’18
Motyw konia w malarstwie współcześnie przywodzi na myśl przede wszystkim sztukę batalistyczną bądź dumne portrety żołnierzy pozujących w towarzystwie swoich rumaków. Pochodzące z cyklu „Jeźdźcy” obrazy młodego malarza, Karola Drzewieckiego, stoją w wielkim kontraście wobec wyobrażenia o motywie konia w sztuce, które wynika głównie z powszechnej znajomości słynnych realizacji Józefa Brandta, Wojciecha Kossaka czy Józefa Chełmońskiego. Rozmawiamy z artystą o jego potrzebie uchwycenia dynamiki, inspiracji street-artem oraz wykorzystywanych do realizacji przedstawień dżokejów technikach malarskich.
ZDYNAMIZOWAĆ STATYCZNE. ROZMOWA Z MALARZEM KAROLEM DRZEWIECKIM
05 Czerwiec ’18
Gdyby nie fakt, że jego prace zrealizowane zostały na płótnie, można byłoby śmiało pomyśleć, że są to dzieła sztuki ulicznej namalowane na murze jednej z kamienic. Z artystą Karolem Drzewieckim, bo o nim mowa, rozmawiamy o inspiracji street artem, przewadze tematu nad formą oraz znaczeniu koloru w jego sztuce.
SZTUKA CODZIENNOŚCIĄ – WYWIAD Z MALARZEM KAROLEM DRZEWIECKIM
11 Marzec ’18
„Sztuka zawsze była naturalnym elementem mojej codzienności” – rozmowa z malarzem Karolem Drzewieckim
Nowoczesną, głośną i angażującą sztukę ulicy przenosi w obręb klasycznego medium, jakim jest malarstwo. Na statycznym płótnie bezbłędnie potrafi oddać dynamikę i ruch. Twórczość Karola Drzewieckiego, bo o nim mowa, mieści w sobie wiele fascynujących sprzeczności. O dorastaniu wśród sztuki, komentowaniu za jej pomocą rzeczywistości i fascynacji pop artem rozmawia z artystą Antonina Rostowska.
ULICA PRZENIESIONA NA PŁÓTNO
13 Marzec ’18
Otaczający nas miejski krajobraz aktywnie się zmienia. Coraz częściej szarość bloków albo wyblakłe kolory kamienic przełamywane są interesującymi elementami wizualnymi. Nie amatorskimi, przypadkowymi malunkami po ścianach budynków, lecz wykorzystującą nowoczesne, nierzadko eksperymentatorskie wręcz techniki, sztuką najwyższego rzędu. Pod pewnymi względami street art można wręcz nazwać sztuką przełomową. Bo o ile czymś od zawsze naturalnym był fakt bazowania nowej twórczości wizualnej na artystycznej tradycji, street art zdołał odwrócić tę tendencję, zachęcając do przenoszenia charakterystycznej dla ulicy estetyki wprost na płótno. W ten sposób sztuka, która jeszcze niedawno stopniowo wyprowadzana była z wnętrz instytucji do przestrzeni publicznej, ponownie wraca na sztalugi.
HISTORIA PEWNEGO MEDIUM – O TWÓRCZOŚCI KAROLA DRZEWIECKIEGO
15 listopada 22 (358) / 2018
Na niepewnym gruncie malarskiego medium, które ciągle ulega transformacjom i z roku na rok staje się coraz bardziej nowoczesne, niełatwym krokiem jest opracowanie nowej i zaskakującej jakości. Wśród młodych twórców tworzących na polskiej scenie przeważają obecnie trendy trashartu, vaporwave oraz wszechobecnego „erroru”. Na aukcjach młodej sztuki znajdują się natomiast przeciwne do tych prezentowanych w galeriach non-profit. Są to często płótna z elementami figuratywnymi oraz abstrakcje. Bezstronne oko obserwatora wspomnianych zjawisk pozwala na podjęcie faktycznej refleksji nad tym, jak wiele zależy od docelowego odbiorcy danej sztuki. W przypadku Karola Drzewieckiego, polskiego malarza i absolwenta poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego, nietrudno jest się domyślić, że swój komunikat kieruje on do miłośników zwierzęcych przedstawień i street artowego stylu przypominającego twórczość Banksy’ego. Jego prace balansują pomiędzy ryzykiem przedstawiania nieskomplikowanych treści i tych dotykających aktualnych problemów społeczno-politycznych.